Fotogalerie

 

Používané baterie musí být co nejbezpečnější. Vnější zatížení, např. způsobené vysokými nebo nízkými teplotami, rychlými změnami teploty, vlhkostí, mechanickým zatížením nebo korozivními vlivy, nesmí vést k selhání nebo nečekaným reakcím.

Během teplotních testů může dojít k přetížení nebo poruchám, které často vedou ke zničení baterií. Se stále se zvětšující velikostí kapacity se dopad jakýchkoli závad stává větším a potenciální nebezpečí při testování lithiových baterií se zvyšuje. Proto při provádění takových testů má bezpečnost v laboratoři, především osobní bezpečnost, nejvyšší prioritu.

Fotogalerie

 
Spolehlivost testování je zajištěna:
  1. Optimální bezpečnost zkoušek se řídí dle úrovní nebezpečnosti EUCAR (0 – 7).
  2. Různými bezpečnostními zařízeními dle specifikace zákazníka.
  3. Pomocí modulární konstrukce pro dosažení optimální velikosti vůči zkušební místnosti zákazníka.

Tyto inovativní zkušební komory jsou k dispozici pod značkami weisstechnik nebo vötschtechnik.

Normy a specifikace zkoušek

Test

Normy

Zkušební komory a Walk-ins

Teplotní cyklování

IEC 62660, IEC 62281, ISO 12405, ISO 16750, UL 2580, UL 2271, UL 1973, UL 1642, UL 2054, SAE J2929, SAE J2464, FreedomCAR, GB/T 31467.3, GB/T 31485 LV-124, UN 38.3, Telcordla GR-3150-CORED, UN ECE R100

TempEvent

ShockEvent

Temperature Walk-in

Konstantní teploty

UL 2580, LV-124, BATSO01, UL 2271, ISO 16750, IEC 62660, IEC 62620, IEC 61960, ISO 12405, QC/T 743, Telcordla GR-3150-CORE, DOE-INL/EXT-15-34184

TempEvent

HeatEvent

Temperature Walk-in

IP testy

BATSO 02, LV-124, ISO 16750

Prachová komora ST

Obstřiková komora SWT

Korozní testy

UL 2580, UL 19973, LV-124, ISO 16750, Telcordla GR-3150-CORE

Salt Event

Korozní Walk-in

AirEvent

Mechanické šokové/vibrační

IEC 62660, IEC 62281, IEC 62133, IEC 61960, ISO 12405, IS/FDIS 6469, SAE J2929, SAEJ2464, UL 2580, UL 1642, UL 2271, UL 1973, UL 2054, UN 38.3, LV-124, BATSO 01, BATSO 02, FreedomCAR, UN ECE R100, Telcordla GR-3150-CORE, GB/T 31467.3, QC/T 743

ShakeEvent

Simulace výšky

UN 38.3, IEC 62281, GB/T 31485, UL 1642, BATSO 01, Telcordla GR-3150-CORE

SkyEvent

Vlhky vzduch/rosení

 

ClimeEvent

ClimeEvent Walk-in

LV 124
Automobilová zkouška dle normy LV 124 popisuje nejdůležitější standardizované testy pro baterie v automobilovém průmyslu. Rádi vás budeme informovat o tom, jak naše řešení mohou spolehlivě splnit požadavky LV 124.

UN38.3: Klasifikace nebezpečí zboží pro přepravu
Norma UN38.3 vychází z přepravních předpisů pro nebezpečné zboží a popisuje zkoušky pro klasifikaci zařízení pro baterie do tříd nebezpečného zboží. Jedná se o celosvětově platnou normu, která je závazná pro všechny výrobce zařízení pro akumulátory elektrické energie.

Fotogalerie

Požadované zkoušky:

  • Vibrační zkouška
  • Mechanický náraz
  • Crush test
  • Simulace nadmořské výšky
  • Vnější zkrat
  • Přetížení
  • Hluboké vybití
  • Vysokoteplotní test
  • Nucené vykládání
Bezpečnost při testování baterií

Správné vyhodnocení nebezpečí

Kvůli vysoké hustotě energie lithium-iontových baterií může dojít během testů k přetížení a poruchám. Pokud dojde v jednom článku k tzv. tepelnému úniku, může se tato neřízená chemická reakce rozšířit na další články a zničit celou baterii. Potenciální negativní účinky a nebezpečí poruchy se zvyšují se zvyšující se kapacitou úložiště. Bezpečnost v laboratoři je proto pro nás nejvyšší prioritou.

Fotogalerie

 

Poradíme vám, jak velká úroveň bezpečnosti je nutná.

Jsme specialistou na technologii testování baterií s certifikací TUV a jako takoví dodržujeme směrnici o strojních zařízeních a požadavky prohlášení o shodě CE. Kromě toho dodržujeme bezpečnostní normy EUCAR a směrnice ATEX pro hodnocení nebezpečí. Našim zákazníkům podrobně poradíme, které bezpečnostní normy jsou relevantní pro jejich konkrétní testovací úkoly a jaké bezpečnostní vybavení je nezbytné pro jejich testovací systémy.

Posuzování úrovně nebezpečí EUCAR

Pro lepší posouzení nebezpečného potenciálu testů zkoumalo konsorcium evropských výrobců automobilů EUCAR (Evropská rada pro výzkum a vývoj v automobilovém průmyslu) nebezpečné situace a rozdělilo je do osmi rizikových tříd. Vývoj bezpečnostního vybavení našich systémů pro testování baterií je také založen na této klasifikaci.

Úroveň nebezpečí

Popis

Úroveň bezpečnosti a následek

0

Bez vlivu

Bez následku. Bez ztráty funkčnosti.

 

1

 

Aktivace pasivní ochrany

Bez vady; bez úniku; bez vytečení, žádný oheň nebo plamen; žádné prasknutí; bez výbuchu; žádná exotermická reakce nebo tepelný únik. Článek je reverzibilně poškozen.

Nutná oprava ochranného zařízení.

 

2

 

Defekt/poškození

Bez úniku; bez exhalace, bez ohně či plamene; bez prasknutí; bez výbuchu; bez exotermické reakce nebo tepelného úniku. Článek nenávratně poškozen. Nutná oprava.

 

3

 

Únik elektrolytu <50 %

Bez exhalace, bez ohně či plamene; bez prasknutí; bez exploze. Ztráta hmotnosti <50 % hmotnosti elektrolytu (elektrolyt = rozpouštědlo + sůl).

 

4

 

Exhalace ≥ 50 %

Bez ohně či plamenu, bez prasknutí; bez výbuchu. Ztráta hmotnosti ≥ 50 % hmotnosti elektrolytu (elektrolyt = rozpouštědlo + sůl).

5

Oheň nebo plamen

Žádné prasknutí; bez výbuchu (tj. bez lítajících částí).

6

Prasknutí

Žádná exploze, ale s létajícími částmi aktivní hmoty.

7

Výbuch

Výbuch (tj. rozpad článku).

Fotogalerie

 

Sada modulů Weisstechnik pro různé úrovně nebezpečí

Vyvinuli jsme speciální sadu modulů pro různé úrovně nebezpečí při testování lithium-iontových systémů. Pro každou úroveň nebezpečnosti doporučujeme specifická bezpečnostní zařízení, která lze namontovat do našich zkušebních komor podle specifikací zákazníka. To znamená, že zkoušky lze provádět bezpečně v zamýšlených úrovních nebezpečnosti. Společně s našimi zákazníky posuzujeme, která bezpečnostní zařízení jsou nezbytná pro příslušné zkušební komory.

Sada modulů Weisstechnik pro různé úrovně nebezpečí

 

Fotogalerie

Indikátor stavu

Signální světlo může být postaveno na různých místech na zařízení díky nastavitelné magnetické noze. Červená signální kontrolka bliká, když dojde k poruše.

Kromě toho je možné použít i akustický signál.

Fotogalerie

Elektrický zámek dveří

Dveře zkušebního prostoru jsou během automatických a manuálních testů uzamčeny elektrickým zámkem dveří.

V automatickém režimu lze během přerušení programu vypnout kompletně zkušební komoru, aby bylo možné odemknout dveře zkušebního prostoru.   

Fotogalerie

Reverzibilní klapka pro uvolnění tlaku

Odvzdušňovací vedení je instalováno na horní straně komory. Je vybaveno mechanickou, zátěžovou klapkou pro uvolnění tlaku.

Lze ho dimenzovat od 80 do 200 mm v průměru, v závislosti na předpokládaném objemu unikajícího plynu.

Fotogalerie

Mechanický zámek dveří

Dvě přezky, které drží dveře zavřené mechanicky, jsou připevněny ke dveřím zkušebního prostoru.

Opatření navíc k reverzibilní klapce pro uvolnění tlaku.

Fotogalerie

Silikonová zátka a přídržná svorka

Vstupní průchodky jsou vybaveny přídržnými svorkami pro zajištění zátky.

Fotogalerie

Detekce požáru pomocí měření plynů CO

Detekce požáru se provádí pomocí měření oxidu uhelnatého (CO). Elektrochemický snímač se používá k měření CO ve vzduchu pomocí plynového měřicího čerpadla a temperování vzorku plynu. Kontakty pro alarmy jsou k dispozici na zkušební komoře.

Ve spojení s touto možností je také možné monitorování uhlovodíků (CH) a vodíku (H2).

Fotogalerie

Proplachovací zařízení pro inertizaci v případě požáru

Při zjištění požáru může být zkušební prostor zaplaven dusíkem (N2) nebo oxidem uhličitým (CO2.).

Toto zaplavení inertizuje zkušební prostor a spolu s kapalným CO2 má také mírný chladicí účinek.

Fotogalerie

Trvalá inertizace N2

Zámek dveří se aktivuje při trvalé inertizaci zkušebního prostoru dusíkem (N2) nebo argonem (Ar). Velké proplachovací množství těmito plyny snižuje koncentraci kyslíku na ≤ 5 %. Po uplynutí minimální doby proplachování se sepne testovací program a systém se přepne na procesně orientované malé proplachovací množství.

Fotogalerie

Měření koncentrace O2

Měření koncentrace O2 se provádí v kombinaci s trvalou inertizací pomocí dusíku nebo argonu.

Umožňuje tak jejich řízený přívod.

Fotogalerie

Jednotka pro řízenou explozi pomocí certifikovaného uvolňovacího disku

V případě poškození baterie a následném výbuchu mohou být do zkušebního prostoru uvolněny velké objemy plynů. Pro rychlou extrakci plynu může být komora vybavena systémem pro uvolnění tlaku, připojeným k odpadnímu vzduchovému kanálu. V tomto případě je ve zkušebním prostoru kontejner, který je konstruován pro přetlak a do stropu je integrován uvolňovací disk.

Směrnice ATEX – Ochrana zkušebních komor proti výbuchu

Směrnice ATEX platí v celé Evropě, aby zajistila bezpečný provoz průmyslových závodů a zařízení v prostředí s nebezpečím výbuchu nebo za potenciálně výbušných podmínek. Doplňuje opatření uvedená v úrovních nebezpečí, které zohledňují pouze nebezpečí výbuchů těles vyvolaných přetlakem. ATEX také bere v úvahu nebezpečí výbušných směsí, ke kterým může dojít během zkoušky baterie, pokud je plyn uvolněn do zkušebního prostoru zkušebním vzorkem. V závislosti na potenciálu nebezpečí mohou proto zkušební komory vyžadovat bezpečnostní opatření v souladu s normami ATEX.

Je vyžadována ochrana ATEX? Poradíme vám.
Společně s našimi zákazníky analyzujeme rizikový potenciál jejich zkušebních projektů, a to i s ohledem na riziko výbuchu plynu. V závislosti na požadavcích vybavujeme naše zkušební komory pro testování baterií bezpečnostními zařízeními tak, aby spolehlivě splňovaly požadované pokyny ATEX.

Tabulka ATEX

Více informací o produktu najdete v sekci Zkušební komory pro testování baterií.